Gejala, Punca dan Rawatan Anemia

Gejala, Punca dan Rawatan Anemia

Anemia kekurangan zat besi atau anemia hypochromic mempunyai tiga sebab utama:

Kekurangan zat besi dalam diet, kerap berlaku pada kanak-kanak di bawah 2 atau orang-orang di diet yang sangat terhad.
Pendarahan, yang habis bilangan sel-sel darah merah di dalam badan. Wanita yang mempunyai haid yang berat, lebih terdedah kepada anemia daripada lelaki. Lelaki boleh menjadi lemah dan ia biasanya disebabkan oleh kehilangan darah yang kronik, seperti dari ulser pendarahan.
Ketidakupayaan untuk menyerap zat besi, sering berlaku kerana sebahagian daripada perut atau usus kecil telah dikeluarkan atau individu hanya sekadar mengalami sindrom malabsorption.
Sebab-sebab lain anemia termasuk kanser tertentu, kehamilan dan pica (makan tanah liat, dan lain-lain). Bergantung kepada punca anemia itu, ia secara umumnya diklasifikasikan dalam tiga cara: pendarahan berlebihan, meningkat merah kemusnahan sel darah atau menurun pengeluaran sel darah merah.

Berhubung dengan rawatan anemia, makanan tambahan besi lisan yang dapat merawat anemia kekurangan zat besi. Banyak doktor menetapkan ferus sulfat, bagaimanapun, ferus sulfat mempunyai dua kelemahan yang berbeza:

1) Ia adalah terkenal untuk kerengsaan GI seperti tiada selera makan, loya, muntah, sembelit dan cirit-birit.
2) Ia juga mengganggu penyerapan vitamin E. Kedua-kelemahan ini dikaitkan dengan bentuk organik besi, sering dirujuk sebagai besi heme.

Ada dua sebab utama bahawa doktor sering menetapkan ferus sulfat:

1) ia adalah agak sumber murah besi;
2) molekul ferus sulfat menyediakan potensi unsur besi yang tinggi, menyebabkan kurang bahan mentah yang diperlukan untuk pengeluaran untuk memenuhi tuntutan label. Ini keputusan dalam simpanan tambahan bagi pengeluar.

Besi heme mempamerkan kelebihan berikut lebih ferus sulfat:

1) Ferrous gluconate dan fumarate adalah organik, oleh itu, mereka tidak menyebabkan sembelit atau mengganggu penyerapan vitamin E.
2) besi heme adalah masa dilepaskan, meningkatkan bioavailabiliti dan mengurangkan lagi gangguan GI.

Jika anda sedang mencari rawatan untuk anemia tanpa perlu mengambil makanan tambahan, saya sangat menyarankan anda cuba yang berikut teh, sirap atau berwarna:

TEA

1 bahagian akar dok kuning

1 bahagian daun raspberry

1 bahagian daun Jelatang

SYRUP

3 bahagian melukakan hati 2 bahagian daun alfalfa

3 bahagian daun dandelion 1 bahagian buah hawthorn

3 bahagian akar dandelion 1 bahagian akar dok kuning

3 bahagian Raspberry daun 1 bahagian dulce

2 bahagian selada air ¼ bahagian ekor kuda

TINCTURE

3 bahagian melukakan hati 2 bahagian spirulina

2 bahagian dok kuning akar 1 bahagian rumpai laut

1 bahagian selada air 1 bahagian suku kambing

Anemia kekurangan zat besi merupakan satu petunjuk masalah asas, bukan penyakit dalam dan dengan sendirinya, jadi ia adalah perlu untuk menentukan dan merawat punca. Secara umumnya, puncanya adalah agak mudah, dan rizab besi boleh dibina dengan diet dan / atau makanan tambahan besi heme. Anemia boleh menjadi tanda keadaan yang mendasari berbahaya, seperti pendarahan dalaman, dan tidak boleh diabaikan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar