Photodermatitis (Sunburn) - Ayurveda Rawatan Herba

Photodermatitis (Sunburn) - Ayurveda Rawatan Herba

Photodermatitis adalah tindak balas kulit yang tidak normal kepada cahaya matahari, atau lebih khusus kepada sinar ultraungu. Ia boleh menjadi akut atau kronik. Tanda-tanda biasa termasuk ruam, lepuh, atau tompok bersisik di kawasan kulit yang terdedah; hyper-pigmentasi; kesakitan, kemerahan, dan bengkak; seram sejuk, sakit kepala, demam dan rasa loya; dan dalam jangka panjang, penebalan dan parut pada kulit, dan peningkatan risiko kanser kulit. Photodermatitis boleh disebabkan oleh penyakit tertentu seperti lupus atau ekzema; faktor genetik atau metabolik; dan tindak balas kepada bahan kimia dan ubat-ubatan.

Rawatan photodermatitis bertujuan untuk mencegah dan merawat ruam pada kulit. Ubat-ubatan seperti Maha-Manjishthadi-Qadha, Saarivasav, Gandhak-Rasayan, Arogya-Vardhini, Chandanadi-Vati, Chandrakala-Ras, Sutshekhar-Ras, Usheerasav dan Kamdudha-Ras digunakan untuk merawat ruam kulit. Ubat-ubatan herba seperti Triphala (Tiga buah-buahan), Amalaki (Emblica Officinalis), Manjishtha (Rubia cordifolia), Haridra (Curcuma longa), Saariva (Hemidesmus indicus), Chandan (album Santalum), Usheer (Vetiveria zizanioidis) dan Gokshur (Tribulus Terrestris) juga boleh digunakan untuk tujuan ini. Aplikasi tempatan pada kulit termasuk ubat-ubatan seperti minyak Mahanarayan, minyak Chandan-Bala-Laxadi, Yashtimadhuk-Ghrut, Panch-Tikta-Ghrut dan Shata-Dhout-Ghrut. Salap yang mengandungi Manjishtha, Saariva, Chandan, Usheer, Haridra, Yashtimadhuk (Glycerrhiza glabra) dan Mandukparni (Centella asiatica) juga boleh digunakan untuk tujuan ini. Ubat-ubat ini membantu untuk mengurangkan kemerahan, keradangan dan bengkak pada kulit. Mereka secara beransur-ansur mengurangkan hyper-pigmentasi, menurunkan rasa mudah terpengaruh kulit dan mencegah komplikasi jangka panjang seperti penebalan, parut, dan kecenderungan untuk kanser kulit.

Di samping itu, ubat-ubatan lain seperti Kutki (Picrorrhiza kurroa), Nimba (Azadirachta indica), Patol (dioica Tricosanthe), Patha (Cissampelos pareira), Musta (Cyperus rotundus), Suvarna-Sameer-Pannag-Ras, Panchamrut-Parpati dan Suvarna- Parpati digunakan secara jangka panjang untuk mengurangkan tindak balas alahan dan imun berasaskan kulit apabila terdedah kepada cahaya matahari. Ini merawat punca asas penyakit ini dan dengan itu boleh membawa pengampunan lengkap atau mengubati.

Langkah-langkah yang sama untuk membantu mencegah photodermatitis termasuk mengehadkan pendedahan kulit kepada cahaya matahari, menggunakan pelindung matahari, menggunakan pakaian perlindungan dan menahan diri dari penggunaan alat-alat samak dan menyinggung perasaan ubat atau produk lain.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar