Keturunan Berdarah Telangiectasia - Ayurveda Rawatan Herba

Keturunan Berdarah Telangiectasia - Ayurveda Rawatan Herba

Keturunan berdarah telangiectasia (HHT), juga dikenali sebagai sindrom Osler-Weber-Rendu, adalah, gangguan ditentukan secara genetik yang jarang berlaku yang memberi kesan kepada saluran darah di seluruh tubuh dan menyebabkan kecenderungan untuk pendarahan. Berulang pendarahan dari hidung; pendarahan bintik pada kulit, mulut dan hidung mukosa dan konjunktiva; pendarahan gastrousus, respiratori dan kawasan kencing; dan paru-paru dan otak aneurisme adalah tanda-tanda biasa untuk penyakit ini.

Rawatan Ayurveda HHT adalah bertujuan untuk mengawal pendarahan dan merawat patologi asas penyakit ini. Ubat-ubatan seperti Naagkeshar (Messua ferrea), Vasa (Adhatoda vasaka), Sphatic-Bhasma (tawas Disucikan) dan Laxa (lilin Disucikan) digunakan untuk menghentikan pendarahan. Ubat-ubatan seperti Praval-Bhasma, Praval-Panchamrut, Kamdudha-Ras, Chandrakala-Ras, Saariva (Hemidesmus indicus), Chandan (album Santalum), Usheer (Vetiveria zizanioidis), Mandukparni (Centella asiatica) dan Yashtimadhuk (Glycerrhiza glabra) digunakan pada jangka masa yang lama untuk beransur-ansur mengurangkan kecenderungan untuk pendarahan. Ubat-ubatan seperti Punarnavadi-Mandur, Tapyadi-Loh dan Lohasav digunakan untuk merawat anemia kekurangan zat besi.

Ubat-ubatan yang bertindak pada dhatu yang 'Rakta' (tisu) yang berguna dalam keadaan ini. Ubat-ubatan ini termasuk Haridra (Curcuma longa), Daruharidra (Berberis aristata), Patol (dioica Tricosanthe), Patha (Cissampelos pareira), Musta (Cyperus rotundus) dan Kutaj (Holarrhina antidysentrica). Ubat-ubatan seperti Maha-Manjishthadi-Qadha, Tapyadi-Loh, Ekang-Veer-Ras, Haridra dan Amalaki (Emblica Officinalis) diberi dalam jangka masa yang lama untuk mengelakkan berulang episod pendarahan. Laxadi-Guggulu, Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu dan Trayodashang-Guggulu digunakan untuk merawat dan mengurangkan saiz aneurisme dikenali dalam paru-paru dan otak untuk mengelakkan pecah mungkin dan pendarahan.

Dengan rawatan yang mencukupi, kebanyakan pesakit dengan HHT mempunyai prognosis yang menggalakkan. Walau bagaimanapun, peratusan kecil daripada pesakit mungkin mempunyai komplikasi yang serius kerana penglibatan paru-paru, hati dan otak. Dengan itu, semua pesakit tersebut perlu berada di bawah penjagaan yang biasa dan penyeliaan Pakar Hematologi a.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar