Impetigo - Ayurveda Rawatan Herba

Impetigo - Ayurveda Rawatan Herba

Impetigo adalah ulser cetek yang berlaku pada kulit kebanyakannya kanak-kanak dan merebak ke kawasan-kawasan lain melalui inokulasi daripada menggaru. Ini biasanya bermula dengan tempat kecil merah yang cepat berubah menjadi vesicle atau jerawat a. Vesikel pecah, meninggalkan berwarna madu keruping dan kurang penyembuhan luka. Gatal-gatal adalah perkara biasa dalam keadaan ini. Kebersihan yang rendah dan keadaan hidup sesak selalunya dikaitkan dengan impetigo meluas atau berulang.

Rawatan Ayurveda impetigo bertujuan untuk merawat jangkitan dengan menggunakan aplikasi tempatan dan rawatan oral. Wangi-wangian yang mengandungi ubat-ubatan seperti Manjishtha (Rubia cordifolia), Saariva (Hemidesmus indicus), Yashtimadhuk (Glycerrhiza glabra), Mandukparni (Centella asiatica), Chandan (album Santalum), Haridra (Curcuma longa), Daruharidra (Berberis aristata) dan Usheer (zizanioidis Vetiveria ) digunakan untuk aplikasi tempatan. Wangi-wangian mengandungi Gandhak (sulfur Disucikan) dan Ras-Sindur juga boleh digunakan untuk tujuan ini.

Ubat-ubatan oral diberi untuk merawat jangkitan, menghalang penyebarannya dan memudahkan penyembuhan awal. Ubat yang digunakan untuk tujuan ini ialah: Triphala-Guggulu, Sukshma-Triphala, Gandhak-Rasayan, Mahamanjishthadi-Qadha, Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu, Arogya-Vardhini, Chandraprabha-Vati, Yograj-Guggulu dan Kaishor-Guggulu. Mereka yang tidak bertindak balas terhadap ubat-ubatan ini boleh diberikan ubat-ubatan tambahan seperti Abhrak-Bhasma, Trivang-Bhasma, Laghu-Malini-Vasant dan Madhu-Malini-Vasant. Individu yang terlibat, biasanya kanak-kanak yang mempunyai impetigo berulang, dirawat dengan ubat-ubatan seperti Maha-Manjishthadi-Qadha, Guggulu (Commiphora mukul), Shallaki (Boswellia serrata), Tulsi (Ocimum sanctum), Shatavari (Asparagus racemosus), Ashwagandha (Withania somnifera ), Mandukparni dan Yashtimadhuk secara jangka panjang untuk menjadikan kulit lebih tahan terhadap jangkitan.

Kebanyakan luka-luka impetigo biasanya menyelesaikan sepenuhnya pada 7 hingga 10 hari dengan rawatan, tanpa parut atau komplikasi. Ia adalah penting untuk memastikan luka-luka yang bersih, untuk mencuci tangan selepas bersentuhan dengan luka-luka, dan untuk mengelakkan hubungan dengan orang yang dijangkiti. Oleh kerana sifat berjangkit impetigo, kanak-kanak tidak boleh kembali ke jagaan harian atau sekolah sebelum luka-luka yang jelas.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar