Mencegah Gejala semulajadi - Sindrom Raynaud

Mencegah Gejala semulajadi - Sindrom Raynaud

(Sinar-NOHZ) Sindrom Raynaud adalah suatu keadaan di mana peredaran miskin di jari tangan dan kaki menyebabkan rasa tidak selesa dan kebas. Ia adalah jelas ketara oleh celur kulit. Ia berlaku lebih kerap pada wanita berbanding lelaki. Tiada penawar yang diketahui wujud, tetapi langkah-langkah pencegahan melalui pemakanan, pengurusan tekanan, dan akal boleh membantu mengurangkan episod sindrom.

Berhati-hatilah dengan Pencetus

Punca sebenar tidak diketahui, tetapi tanda-tanda biasanya timbul apabila terdapat pendedahan kepada suhu yang rendah, seperti berada di pintu keluar-of-sejuk atau dalam persekitaran terlalu berhawa dingin yang. Ia boleh berlaku apabila anda memegang objek tidak selesa sejuk, seperti ais soda sejuk boleh, walaupun pada hari yang panas. Ini Raynaud juga boleh disebabkan oleh tekanan, atau dicetuskan oleh beberapa jenis ubat, sebagai contoh, penghalang beta digunakan untuk merawat tekanan darah tinggi. Kadang-kadang ia dikaitkan dengan penyakit-penyakit lain seperti lupus dan artritis reumatoid. Biasanya ia tidak menyebabkan kerosakan yang kekal, tetapi dari masa ke masa kerosakan tisu mungkin berlaku.

Kaedah pencegahan semula jadi

Cuba cadangan ini untuk mengelakkan gejala Raynaud:

Pakai pakaian yang tebal dan menutup. Undershirts dan saham berharga seluar diperbuat daripada kain kapas, sutera atau nilon yang dipakai betul-betul bersebelahan dengan kerja kulit anda dengan baik. Mereka memerangkap haba badan anda tetapi tidak terlalu panas untuk dipakai dalam rumah. Memanaskan badan anda dengan meletakkan topi dan sarung tangan anda sebelum anda kepala keluar ke sejuk. Ingat bahawa sebahagian besar haba badan anda hilang melalui kepala supaya memakai topi hangat yang meliputi telinga anda, atau alat penutup telinga.
Berhenti merokok. Nikotin constricts arteri.
Elakkan kafein. Ia boleh menyumbang kepada masalah ini.
Mempelajari teknik-teknik pengurusan tekanan. Dr Andrew Weil mencadangkan menggunakan Latihan Nafas Relaxing beliau. (Teknik ini adalah baik untuk belajar sebagai pelega tekanan walaupun anda tidak mengalami sindrom Raynaud.)
Penggunaan pemanasan, rempah pedas yang merangsang peredaran tenaga dan darah, bergerak tenaga ke atas dan ke arah luar ke hujung kaki tubuh. Sebagai contoh, menggunakan herba dan rempah, seperti Spearmint (bukan gula-gula getah, tetapi tangkai sebenar atau teh), rosemary, kulit kayu manis, bunga cengkih, segar dan kering akar halia, lada hitam, cili, lada panas lain, basil, dan buah pala. Anda mungkin ingin mendapatkan beberapa teh halia organik untuk ada di tangan untuk pilihan mudah untuk make.
Makan makanan pedas yang membantu dengan edaran ke hujung kaki seperti daun bawang, bawang putih, bawang merah dan sawi.
Pakar perubatan Ayurveda, Vasant Lad, mencadangkan membuat teh dengan menggabungkan lapan auns air dengan 1/2 sudu teh halia kering, 1/2 sudu teh kayu manis, dan secubit ulas tanah. Hanya mendidih selama lima minit, sejuk, dan kacau.
Life Foundation Extension mencadangkan mengambil 120 mg ekstrak ginkgo biloba sekali sehari.
Belajar untuk menjangka situasi yang membawa kepada episod Raynaud anda. Sebagai contoh, jika anda akan berada di luar menonton perarakan selama berjam-jam, yang berpotensi berdiri di angin pada sejuk, kaki lima rendang, memakai baju hangat dan menikmati teh halia panas sebelum anda berangkat. Untuk mengelakkan jari kebas sementara menunggu trak tunda untuk menyelamatkan dan kereta dipecahkan anda, menutup terbaik yang anda boleh, tinggal daripada angin, dan cuba untuk menenangkan diri anda dengan pernafasan dan meditasi.

Sindrom Raynaud mungkin tidak boleh diubati, tetapi anda pasti boleh menghapuskan beberapa serangan dengan perancangan. Cuba tersenyum dan santai apabila episod berlaku, dan diharapkan, hujung jari dingin anda dan jari kaki tidak lama lagi akan kembali normal.

Hak Cipta © 2009, Ruth S. Sheets. Hak cipta terpelihara.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar