Penyakit Paget - Ayurveda Rawatan Herba

Penyakit Paget - Ayurveda Rawatan Herba

Penyakit Paget, juga dikenali sebagai deformans osteitis, adalah gangguan tulang kronik yang disebabkan akibat kerosakan yang tidak teratur dan pembentukan tisu tulang. Gejala umum keadaan ini termasuk sakit tulang, sakit kepala, kehilangan pendengaran, gejala tekanan saraf tulang belakang, sakit pinggul, kerosakan kepada rawan sendi dan dalam kes-kes maju, saiz kepala meningkat, ruku 'anggota badan atau kelengkungan tulang belakang. Keadaan ini juga boleh membawa kepada artritis, penyakit jantung, batu karang, melonggarkan gigi, menurun visi dan sarcoma tulang.

Rawatan Ayurveda penyakit Paget bertujuan untuk mengawal gejala dan merawat patologi asas penyakit ini. Untuk mengelakkan kerosakan yang tidak teratur dan pembentukan tisu tulang, ubat-ubatan seperti Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu, Laxadi-Guggulu, Trayodashang-Guggulu, Chandraprabha-Vati, Praval-Panchamrut, Shrung-Bhasma dan Asthishrunkhala (Cissus quadrangularis) digunakan dalam dos yang tinggi . Sakit tulang dirawat menggunakan Triphala-Guggulu, Godanti-Bhasma, Vat-Gajankush-Ras, Maha-Vat-Vidhwans-Ras, Vish-Tinduk-Vati dan Sarpagandha (Rauwolfia serpentina). Kehilangan pendengaran dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Kaishor-Guggulu, Tapyadi-Loh, Ekang-Veer-Ras dan Saarivadi-Vati. Gejala yang disebabkan oleh tekanan pada saraf tulang belakang dirawat menggunakan Maha -Rasnadi-Guggulu, Maha- Rasnadi-Qadha, Nirgundi (Vitex negundo), Khurasani ova (Hyoscyamus niger), Kuchla (Strychnos nuxvomica) dan Guggulu (Commiphora mukul). Penyakit jantung boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Laxmi Vilas--Ras, Shrung-Bhasma, Abhrak-Bhasma, Punarnava (Boerhaavia diffusa) dan Arjun (Terminalia arjuna). Batu karang boleh dielakkan dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Punarnavadi-Qadha, Gokshuradi-Qadha, Pashanbhed (Bergenia lingulata) dan Ikshumool (Saceharum officinarum)

Penyakit Paget boleh menyebabkan tulang berkembang dan melemahkan, menyebabkan saiz kepala meningkat, ruku 'anggota badan dan kelengkungan tulang belakang. Ini boleh dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan seperti Laxadi-Guggulu dan Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu. Sebagai langkah pembetulan, satu prosedur khas yang dinamakan 'Tikta-Ksheer-Basti' digunakan, di mana enema berubat disediakan oleh mendidih beberapa ubat-ubatan seperti Guduchi (Tinospora cordifolia), Patol (dioica Tricosanthe), Nimba (Azadirachta indica), Indrayav (Holarrhina antidysentrica) dan Chirayta (Swertia chirata) dalam susu. Kursus berulang-ulang ini enema berubat perlu diberikan tempoh yang lama untuk mempunyai kesan terapeutik yang dikehendaki.

Secara umum, keseluruhan prospek dalam penyakit Paget adalah baik, terutamanya jika rawatan diberikan sebelum perubahan besar dalam tulang terjejas telah berlaku. Adalah penting bagi orang-orang yang terlibat dengan penyakit ini untuk mendapatkan pendedahan biasa kepada cahaya matahari dan kerap bersenam secara sederhana.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar